Pilotażowe laboratoria VR na Wydziale Mechanicznym
Celem zadania jest stworzenie na Wydziale Mechanicznym PŁ (W1) pilotażowych wirtualnych laboratoriów (VIRLAB) oraz uniwersalnego narzędzia (VIRTOOL) do samodzielnego tworzenia nowych lub przenoszenia stacjonarnych stanowisk laboratoryjnych do przestrzeni wirtualnej. Obecnie nowoczesną dydaktykę należy definiować jako dostępną zdalnie. Stan epidemii udowodnił konieczność zapewnienia narzędzi nauczania na odległość. Proponowane w ramach zadania VIRLAB-y należy postrzegać jako znaczącą innowację (do tej pory niepraktykowaną), szczególnie w zakresie możliwości prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych zdalnie, ale w warunkach możliwie wiernie odwzorowujących warunki rzeczywiste. Wykorzystanie technologii VR pozwala słuchaczowi ćwiczeń laboratoryjnych, przyjmujących formułę zbliżoną do gry na trójwymiarową wizualizację, skomplikowanych urządzeń technicznych, ich samodzielne uruchomienie oraz nawet przeprowadzenie badań umożliwiających osiągnięcie założonych efektów kształcenia. Realizacja pilotażu pozwoli na dostosowanie procesu kształcenia i działalności naukowej do potrzeb osób niepełnosprawnych z użyciem technologii VR. Autorzy są więc przekonani, że przyjęte i przetestowane rozwiązanie z powodzeniem może być implementowane do innych jednostek PŁ jak i poza nią.